De Zuid-Afrikaanse jazz-trompettist Hugh Masekela leefde 26 jaar in ballingschap en werkt nu harder dan ooit. Hij staat bekend om zijn Mbaqanga stijl, een aparte jazzstijl met Zulu roots.
Townships
Hugh Ramopolo Masekela (Witbank, Zuid-Afrika, 1939) groeit op in de township Alexandra, een arm stadsdeel van Johannesburg. Vanaf de tijd dat aartsbischop Trevor Huddleston hem een trompet geeft, speelt Masekela mee op straat en in de kerk, met werk- en protestliederen. Huddleston zorgt ervoor dat Masekela bij de lokale brassband komt o.l.v. Uncle Saude die hem de kneepjes van het vak leert. Met zijn klasgenoten die zich ook zijn gaan interesseren voor muziek heeft Masekela de Huddleston Jazz Band geformeerd. Het eerste jeugdorkest in Zuid Afrika op de St. Peters Middelbare school met een anti-apartheid priester.Ballingschap
In 1961 ontvlucht Hugh Masekela het apartheidregime en wordt hij geholpen door de priester en diens internationale vrienden als Yehudi Menuhin en John Dankworth. De laatste zorgt ervoor dat Masekela aangenomen wordt aan de Guildhall School of Music in Londen. Tijdens deze periode gaat hij ook regelmatig naar Amerika waar hij bevriend raakt met Harry Belafonte. Miriam Makeba, die aardig wat succes heeft geoogst in Amerika, ondersteunt hem zodat hij aan de Manhattan School of Music trompet kan studeren.Terug naar de roots
Eind jaren zestig heeft hij een aantal hits: Up, Up and Away en Grazin' in the Grass. Hij speelt in allerlei jazzformaties, maar ook op albums van The Byrds en Paul Simon. In de jaren 1970 werkt hij samen met Fela Kuti. In 1981 verhuist Masekela naar Botswana waar hij de Botswana international School of Music opricht samen met Dr. Khabi Mngona. Nadat hij heeft meegewerkt aan Graceland met Paul Simon, Black Mambazo en Miriam Makeba, keert Masekela huiswaarts om de bevrijding van Nelson Mandela in 1990 te vieren. In 1991 gaat hij op tournee door Zuid-Afrika Sekunjalo This is it met Sankomota en Bayete. Zijn albums Black to the Future en Sixty zijn bestsellers.Jong talent
In 2003 speelt hij een rol in de documentaire Amandla! en in 2004 brengt hij zijn autobiografie Still Grazing: The Musical Journey of Hugh Masekela uit met co-auteurschap van journalist D. Michael Cheers. In het boek wijdt hij uit over zijn strijd tegen de apartheid. Vandaag de dag gebruikt Masekela zijn positie om een platform te geven aan een nieuwe generatie talentvolle Zuid-Afrikaanse jazzmusici. Sommigen van hen zullen met hem mee op tournee gaan.