Zondag 2 juli
- Nieuws
- Zondag 2 juli
Een programma met koor- gospel- praise- en
worship-muziek. Deze week een overdenking van Jurjen ten Brinke
06:00-07:00
At seventeen
- Janis Ian
Benediction
- Van Morrison
I wish I knew how it would feel to be free
- Nina Simone
Harvest for the world
- The Isley Brothers
God bless the children
- The Staple Singers
Vol verlangen ga ik naar huis
- Will Tura
The truth is
- Lisa McClendon
You'll get through this -
Greg Long
God is in the roses
- Rosanne Cash
Kom Naar Beneden
- Psalmen voor nu
All I Ever Wanted
- Margaret Becker
Precious Angel
- Bob Dylan
Life
- Maire Brennan
Another time, another place
- Sandi Patty & Wayne Watson
07:00-08:00
Good man
- Burlap to Cashmere
You alone
- Kim Hill
Please Forgive Me
- The Crabb Family
Where will you be
- Sarah Watkins
Sometimes He Comes In The Clouds
- Steven Curtis Chapma
De Bron
- Tanja Lagerström
Son Of Righteousness
- Don Francisco
Be Thou My Vision
- Audrey Assad
Give thanks
- Don Moe
How great Thou art
- Susan Boyle
I Am The Bread Of Life
- Oslo Gospel Choir
Symfonie
- Opwekking
Just A Closer Walk With Thee
- Ronnie Milsap
I Belong To You
- Twila Paris
We are the body of Christ
- Scott Wesley Brown
08:00-09:00
Heer Van Genade
- Opwekking
Psalm 42: 't Hijgend hert, der jacht ontkomen'
- CGZ 'Asaf'
Wacht op de Heer (naar Psalm 27)
- The Psalm Project
Stromen van zegen
- Remco Hakkert & Centre Gospel Choir
Ga mij niet voorbij, o Heiland
- Chr. Gem. Zangver. Looft den Heer
Prijs Hem
- Marjolein Keijzer
Gevoelsmens
- Martin Brand
Het dorre land zal juichen
- Samenzang Walburgiskerk
Dag Van De Heer
- Sela
Herstel mijn eerste liefde
- Reni & Elisa Krijgsman
Zingt voor de Heer een nieuw gezang
- CGK Omnia Cum Deo
Hij die rustig en stil
- Joke Buis
Majesteit
- Westlands Mannenkoor
foto: eo.nl
Overdenking van Jurjen ten Brinke
Een heerlijk verhaal, vind ik het. Je leest het in het boek Handelingen, waar een Ethiopiër op reis is gegaan; hij heeft waarschijnlijk zo’n 1500 kilometer afgelegd. Een enorme afstand! De man was een eunuch, een gecastreerde man. In die tijd waren koningen erg bang dat andere mannen hun koningin zouden nemen. En dus werden de dienaren ontmand; zo wist de koning zeker dat eventuele kinderen bij de koningin altijd zijn kinderen waren. Echt een enorm offer dat hij had gebracht. Want in die tijd betekende ‘geen kinderen’ ook dat je geen nageslacht had en dat je naam dus zou verdwijnen. In onze samenleving is dat anders, maar in die tijd: een ramp.
Zóveel heeft de man er dus voor over gehad om hoog aan het hof van de koning te werken! Hij heeft er veel voor gedaan om rijk te worden. Maar… het viel hem tegen. Kennelijk voelde hij zich, om welke reden dan ook, ongelukkig en niet blij. En had hij iets gehoord over de God van Israël, die in Jeruzalem een tempel had. Hij maakt de lange reis… maar komt er, als hij is aangekomen, achter dat hij niet naar binnen mag. Want hij was een heiden. Daar sta je dan!
Filippus was een volgeling van Jezus. Een heel ander type dan de Ethiopiër. En kennelijk… was hij niet iemand die uit zichzelf bij de Ethiopiër terecht kwam. Meerdere bovennatuurlijke krachten zijn aan zet in dit verhaal… een engel, de Geest.
Waarom gebeurt dit? Natuurlijk, om deze man te ‘bereiken’ met het Woord van God. Maar toch óók omdat de discipelen, inclusief Filippus, moesten weten dat het Evangelie echt niet meer beperkt bleef tot Jeruzalem en de groep Joden. Het ging naar íedereen toe.
Ik maak even een uitstapje.
Wist je dat ruim 95% van de moslims in het 10/40 raam leven?
Wist je dat bijna 90% van de Boeddhisten ten Oosten van India leven?
Wist je dat ongeveer 90% van de Hindoes in India leven?
Als het gaat om grote godsdiensten… zijn ze haast altijd cultureel gebonden. Hun demografische startpunt én plek van groei… ligt op een vastgestelde plek.
Maar zo is het niet met het christelijk geloof. Ja, het begon op een plekje aan de Middellandse Zee. Maar vandaag de dag… leeft 25% van de christenen in Europa, 25% in Zuid-Amerika, bijna 25 % in Afrika en de resterende 25% is verspreid over Azië en Noord-Amerika. Het is de enige religie die zo verspreid is geraakt over de wereld.
Hoe komt dat? Omdat het tot de kern van het christelijk geloof hoort dat niemand er ‘eigenaar’ van is. Niet één cultuur kan zeggen: wij hebben het begrepen en wij doen het goed. Het christelijk geloof is de godsdienst die het hardst groeit door bekeringen en niet door geboorten en ‘cultuur’. Het christelijk geloof helpt Afrikanen (en Aziaten en Europeanen en wie dan ook) om vernieuwde Afrikanen te worden, geen sub-Europeanen of zoiets.
Deze Ethiopische man ontdekte iets wat voor en na hem talloze anderen ontdekten: in God vind ik vreugde. Leer ik mijn mens-zijn kennen. Mag ik zijn wie ik ben. Is cultuur nog steeds belangrijk, maar niet meer maatgevend.
Echt waar, het christelijk geloof is de meest inclusieve godsdienst die er is: werkelijk iedereen mag en kan erbij horen, wat voor sociale status, ras, cultuur of wat of wie ook. En tegelijk is het de meest exclusieve godsdienst die er is, want alle andere religies hebben iets in de trant van: leef op deze manier en je zult de hemel bereiken. Maar onze Grondlegger, Jezus Zelf, leefde hier en stierf voor ons. We volgen niet zozeer Zijn woord of advies, maar vanuit een ontmoeting met Hem volgen we Zijn voetspoor. Door lijden heen. Met vreugde en hoogtepunten. In álles!
Hoe ziet dat er nu uit in de praktijk?
Nou luister. De Ethiopiër leest uit Jesaja 53. Het gaat er onder andere over vernedering. Welke man zou zich niet vernederd voelen als hij gecastreerd is!? Maar… hij had het ervoor over. En… het bracht hem niet wat hij hoopte. ‘Wie zal van zijn nakomelingen verhalen? Want op aarde leeft hij niet meer.’ Whoow. Wat een ervaring! Hij leest en vraagt zich natuurlijk af… zou dit over mij kunnen gaan!?
Filippus laat zien ons zien wat de beste manier is om deze man in deze situatie te helpen. Hij begint bij wat er in dat Bijbelgedeelte staat. En past dat toe op het leven van de Ethiopiër. Een Amsterdamse dominee zei eens: ‘Als je Jantje van Jezus wilt vertellen, moet je natuurlijk Jezus kennen maar Jantje ook.’ Ik denk dat dit waar is. De man heeft vast verteld hoe het voelt om castraat te zijn. Dat je nog zoveel geld en macht kunt hebben, maar dat niets opweegt tegen het litteken in je lijf en het daarmee verbonden litteken in je ziel. Een paar hoofdstukken verderop, in Jesaja 56:3 staat kort en goed wat een eunuch denkt als hij gaat slapen en als hij wakker wordt: ik ben maar een dorre boom. Dat is beeldspraak voor leven zonder seks, relaties, familie. Dat is bijzonder! De Heilige Geest is aan het werk.
De man ontmoet in de Bijbel iemand, Jezus, die vrijwillig een Lam werd (zoals hij vrijwillig eunuch werd). Filippus legt het hem uit. De Ethiopiër maakt Iemand mee die veracht werd door de tempeldienaars (zoals hij er niet naar binnen mocht). Hij maakt Iemand mee die geen huwelijk en kinderen had, maar die rijker bleek te zijn dan wie ook, én bovendien een zegen voor de mensheid.
Het Evangelie, de blijde boodschap, was ook voor hem! Het christelijk geloof is héél inclusief, iedereen kan erbij. En tegelijk heel exclusief, heel speciaal, want het gaat over God die mens werd. Jezus die voor ons stierf. Geen andere godsdienst kent zo’n verhaal!
En de Geest? Die doorbreekt de grenzen… grenzen die door mensen zijn gemaakt. Bekering betekent dat je jezelf helemaal geeft, Ethiopiër! Bekering betekent dat je de ander, hoe cultureel verschillend ook, helemaal accepteert, Filippus! Bekering betekent dat je luistert naar de stem van de Heilige Geest en doet wat Hij vraagt. Of dat nu de roep is om naar de verlaten weg tussen Gaza en Jeruzalem te gaan, of de roep vanuit het binnenste van het hart van de Ethiopiër: ik moet gedoopt worden.
Ja, de Geest doorbreekt de grenzen, die door mensen zijn gemaakt!