Evergreens

Reisverslag: op zoek naar Janis Joplin in Hollywood (deel 3)

foto: AVROTROSfoto: AVROTROS
  1. Nieuwschevron right
  2. Reisverslag: op zoek naar Janis Joplin in Hollywood (deel 3)

Dit is een ander soort artikel dan je van ons gewend bent: Anne, één van de makers van de podcast 'De Laatste Dagen Van...’ neemt je mee op haar reis. Na seizoenen over John Lennon, Freddie Mercury, Marvin Gaye en George Michael werd het hoog tijd voor een vrouw! Dus dook ze de afgelopen maanden, samen met Wibo Dijksma, in het korte, maar heftige leven van de oermoeder van alle rockzangeressen: Janis Joplin! Vorige week las je deel 2 van deze reisblog, over hun ontdekkingstocht in San Francisco, waarbij ze aan de keukentafel van Janis’ zus Laura Joplin belandden. Deze week gaat hun reis verder. Naar Monterey en Hollywood.

Monterey

Nog maar amper bekomen van ons mooie gesprek met Laura Joplin, kopen we proviand voor onderweg en gooien we de tank van onze huurauto vol. We hebben een lange reis voor de boeg. Dwars door het prachtige Californische landschap, van San Francisco naar Los Angeles. En in het bijzonder naar het stadsdeel Hollywood. Het is de plek waar de laatste voetstappen van Janis Joplin staan. Daar moeten we naartoe.

Maar eerst wacht ons onderweg nog een grote verrassing. We besluiten een kijkje te nemen in de plaats Monterey. Daar breekt Janis namelijk definitief door, als ze in juni 1967 met haar band Big Brother and the Holding Company het Monterey Festival plat speelt. Het was destijds zo’n beetje het eerste grote popfestival. Misschien ken je de beelden wel. Je vindt ze op YouTube. Op 3 minuut 30 zie je hoe Cass Elliot van The Mama’s and the Papa’s vanuit het publiek verbijsterd toekijkt hoe Janis met het nummer Ball & Chain iedereen omver blaast.

foto: AVROTROS

Janis, Jimi en Otis

Als wij in Monterey aankomen, zien we dat het festivalterrein er nog steeds is. Sterker nog: de hekken staan open en we kunnen zo doorlopen. Er is geen mens. Terwijl we verbaasd om ons heen kijken, zien we dat alles er nog precies zo uitziet als in 1967. Alsof Janis zojuist haar laatste uithaal heeft gezongen en iedereen net is weggegaan. Als we het podium betreden, staan we niet alleen op de plek waar Janis stond, maar ook waar Jimi Hendrix zijn gitaar in brand stak, Otis Redding de sterren van de hemel zong en The Who zijn Amerikaanse doorbraak beleefde. Alsof je midden in de geschiedenis van de popmuziek staat. Wauw!

Maar de tijd dringt en we hebben nog een lange reis voor de boeg. Als we bij het vallen van de avond aankomen in Hollywood, valt ons op hoeveel het er verschilt van het relaxte San Francisco. Hier knalt de muziek uit winkels en hotels. Op straat barst het van de toeristen en zoeken thuislozen hun avondmaaltijd bij elkaar in prullenbakken. Ondertussen rijden de rijken voorbij in hun luxe auto’s. Wat is het contrast tussen arm en rijk groot. En wat is het laagje glamour hier flinterdun. Ik ben er best van onder de indruk.

foto: AVROTROS

Sunset Sound Studios

Vanaf de nazomer van 1970 is Janis veel in Hollywood te vinden. Ze neemt haar intrek in het Landmark Hotel en rijdt dagelijks in haar Porsche naar de Sunset Sound Studios, waar ze werkt aan Pearl. Het zal haar laatste album worden, dat zelfs na haar dood verschijnt. Janis kan dan nog niet vermoeden hoe haar leven plotseling zal eindigen. 27 is ze inmiddels…. Ook wij bezoeken de Sunset Sound Studios en nemen er een hele podcastaflevering op. Daarin reconstrueren we ‘the making of’ dat laatste Pearl-album. Vooraf hebben we gebeld met het enige bandlid van Janis’ Full Tilt Boogie Band dat nog in leven is: organist Ken Pearson. Ik heb hem opgespoord in Canada.

Terwijl wij in die studio zitten, horen we Ken op onze opnamen vertellen. Over hoe geweldig het was om met Janis te werken. Hoe het opnameproces verliep en welke herinneringen hij nog aan de nummers heeft. Denk daarbij aan Cry Baby, Mercedes Benz en Me and Bobbie McGee. Ook draaien we allerlei fragmenten uit die sessies. Als ik door mijn oogharen de half verduisterde studio in kijk, is het net alsof ik Janis zie zitten: in de hoek, op een stoel, met een gitaar op schoot, terwijl ze Me and Bobbie McGee zingt. Het bezorgt me kippenvel.

foto: AVROTROS

Landmark Hotel

Met Ken Pearson bespreken we ook wat er op de laatste avond van Janis’ leven gebeurt. Hij vertelt ons hoe ze de studio uitloopt, hoe ze samen met hem nog wat drinkt in een bar en… hoe dan hun wegen scheiden, in de lobby van het Landmark Hotel: een laatste groet, slaap lekker, tot morgen. Als wij besluiten bij diezelfde bar wat te gaan drinken en ook doorrijden naar het Highland Gardens Hotel (het voormalige Landmark Hotel), denk ik nog eens aan Janis en wat zich die laatste momenten afspeelt in haar hotelkamer, in de vroege ochtend van 4 oktober 1970. Dichterbij konden we niet komen. Dat geldt ook voor jou, als je gaat luisteren naar onze podcast. Zoek ‘m op, zet ‘m aan en reis met ons mee, door het indrukwekkende leven en de tragische laatste dagen van die bijzondere Janis Joplin.

foto: AVROTROS

Luister naar ‘De Laatste Dagen Van… Janis Joplin’:

Anne Hurenkamp werkte de afgelopen maanden met Wibo Dijksma aan de zesdelige podcast De Laatste Dagen Van… Janis Joplin. Daarvoor reisden ze samen door de Verenigde Staten, op zoek naar familieleden, vrienden en bandleden van de in 1970 overleden zangeres.