Evergreens

'If there's a rock show at the Concertgebouw': luide gitaren aan het Museumplein

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'If there's a rock show at the Concertgebouw': luide gitaren aan het Museumplein

Het prachtige Amsterdamse Concertgebouw kennen we natuurlijk van klassieke muziek, die er wordt opgevoerd door musici van over de hele wereld. Maar in de jaren '60 en '70 ontwikkelde het statige gebouw aan het Museumplein zich ook tot een heus poppodium.

Het Concertgebouw bestaat sinds 11 april 1888 en in de loop van de 20e eeuw spelen beroemde klassieke musici als Claude Debussy, Sergej Rachmaninov en Fritz Kreisler in de imposante grote zaal. Die wordt geroemd vanwege de sublieme akoestiek, waarmee het Concertgebouw zich kan meten met de absolute top van de concertzalen. In de jaren '50 nodigt de organisatie steeds vaker ook jazzmuzikanten uit om een concert te geven in het Concertgebouw. Amsterdammers zien bijvoorbeeld Ella Fitzgerald, Miles Davis en Louis Armstrong optreden.

foto: ANP

Johnny Hallyday treedt op in het Concergebouw

Maar de cultuurconsumptie verandert eind jaren '50, en jongeren luisteren eerder naar rock-'n-roll dan naar klassiek en jazz. Dat merkt het Concertgebouw ook, en in een poging het jongere publiek naar de zaal te trekken, geven de programmeurs ruimte voor populaire artiesten als Jacques Brel, Cliff Richard en Johnny Hallyday. Ook het Grand Gala du Disque vindt in die tijd plaats in het Concertgebouw, een prestigieuze awardshow à la de Grammy Awards.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eind jaren zestig verandert de muziekstijl van populaire muziek drastisch. Brave beatmuziek wordt zware, psychedelische (hard)rock. Ook dat genre wordt omarmd door het Concertgebouw, en beroemde bands als The Doors (zonder Jim Morrison), Led Zeppelin, Pink Floyd en Janis Joplin laden in die tijd hun tourbussen uit aan het Museumplein. Iconisch is bijvoorbeeld ook de 3,5 uur durende show van The Grateful Dead, op 10 mei 1972. Voor Deadheads, fanatieke fans van de band, is dat concert een van de hoogtepunten uit de imposante livecarrière van de Amerikaanse jamband. Het Concertgebouw wordt zo'n beroemde poptempel, dat Paul McCartney er zelfs een liedje over schrijft:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Er is alleen één probleem: de akoestiek mag in het Concertgebouw voor klassieke concerten dan wel nagenoeg perfect zijn, voor versterkte rockshows is het niet om aan te horen. Geluidsexperts proberen er nog wat van te maken, maar echt goed hoorbaar worden de stemmen van Aretha Franklin of de gitaren van Deep Purple nooit. In de jaren '70 krijgt het Concertgebouw concurrentie van poppodia als Paradiso en de Melkweg. Nog maar sporadisch komen grote internationale popartiesten naar Nederland, en het is weer vooral klassieke muziek en jazz die de beroemde galm in de grote zaal veroorzaakt.

Tot ongeveer 15 jaar geleden. Het Concertgebouw besluit weer popconcerten te organiseren, en te investeren in betere akoestiek voor versterkte muziek. Vijftig jaar na het originele concert van Pink Floyd, staat er bijvoorbeeld een tributeband van de Britse progrockers in het Concertgebouw. Ook Nederlandse groepen als Acda & De Munnik en De Dijk komen optreden. En eind deze maand doet de Limburgse bluesrockband DeWolff oude tijden herleven in het Concertgebouw.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

NPO Radio 5 Evergreen Top 1000

Wat zijn de allermooiste evergreens ooit gemaakt volgens de luisteraars van NPO Radio 5? De Evergreen Top 1000 is dé jaarlijkse lijst van NPO Radio 5 met klassiekers uit alle muziekdecennia.

De Evergreen Top 1000 wordt jaarlijks in november uitgezonden op NPO Radio 5.

BEKIJK DE LIJST