Ter (Plaat)se: Muscle Shoals heeft The Swampers
- Nieuws
- Ter (Plaat)se: Muscle Shoals heeft The Swampers
Dit keer reizen we af naar Muscle Shoals in de Amerikaanse staat Alabama. In de lokale opnamestudio is menig legendarisch rockalbum opgenomen en nog altijd wordt gesproken over de speciale 'Muscle Shoals Sound'.
Aan de oevers van de Tennessee River ligt Muscle Shoals. Een paar duizend mensen kunnen zeggen dat ze in het rivierstadje in Alabama wonen; het is qua grootte vergelijkbaar met het Zeeuwse Yerseke. Nog een overeenkomst tussen beide steden: de mossel. Muscle Shoals verwijst naar de ondiepe zone in de Tennessee waar mosselen van oudsher de fauna domineren.
Twee studio's
Waar Yerseke dan weer in tekortschiet, is het hebben van een legendarische muziekstudio. In Muscle Shoals hebben ze er twee: de Muscle Shoals Sound Studio en de FAME Studios. Dat Memphis, het epicentrum van de blues en rock-'n-roll, en countryhoofdstad Nashville allebei op slechts twee uur rijden liggen, maakte muziekproducent Rick Hall weinig uit. Hij koos Muscle Shoals in 1960 uit als dé plek waar zijn nieuwe studio gebouwd zou worden.
Het waren vooral lokale muzikanten die de studio bezochten, zoals Jimmy Hughes, arbeider bij de rubberfabriek in Muscle Shoals en gepassioneerd zanger in het gospelkoor van het nabijgelegen Tuscumbia. Hij nam in de FAME Studios het nummer Steal Away op, dat de eerste van vele grote Muscle Shoals-hits zou worden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Duane Allman
Jimmy Hughes gaf het startschot voor een generatie aan soul- en r&b-artiesten die zouden afreizen naar de FAME Studios. Otis Redding ruilde in 1967 Memphis in voor de Muscle Shoals. Duane Allman lag dagenlang te kamperen voor de studio in de hoop zijn gitaarkunsten een keer in het gebouw te laten horen. Hij mocht van Wilson Pickett wel een keer een mopje spelen, op een cover van The Beatles' Hey Jude. Allman hing regelmatig rond in de studio's, en samen met zijn broer Gregg stelde hij in Muscle Shoals zijn nieuwe Allman Brothers Band samen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
The Swampers
Ook Aretha Franklin verscheen in Muscle Shoals om haar nieuwe plaat 'I Never Loved a Man the Way I Love You' te tapen. Daarvoor schakelde Rick Hall van de FAME Studios de beste sessiemuzikanten die hij kon vinden in. The Swampers, zoals de huisband heette, speelden de sterren van de hemel op het nieuwe album van Aretha Franklin. In Muscle Shoals kwamen ze alleen niet verder dan de titeltrack, omdat Rick Hall flink aan de drank zat en Aretha en haar team niets meer met hem te maken wilden hebben. Ze vlogen met The Swampers naar New York om de rest van de plaat op te nemen, maar I Never Loved a Man werd de eerste nummer 1-hit afkomstig uit de FAME Studios.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
The Swampers werden met de dag gewilder als begeleidingsband. Aretha Franklin schakelde ze nog een keer in voor een heropname van 'Respect', die bekender werd en een groter succes opleverde dan het origineel van Otis Redding. Financiële onenigheid met studiobaas Rick Hall resulteerde echter in een scheiding tussen The Swampers en FAME. De band kocht een pand aan Jackson Highway, een paar straten verderop. Muscle Shoals Sound Studio was geboren. Het eerste album dat er werd opgenomen, '3614 Jackson Highway' van Cher, werd gelijk vernoemd naar het adres van de studio. Duane Allman wist The Swampers ook weer te vinden op hun verhuisadres, waar hij op het titelloze album van Boz Scaggs een paar gitaarsolo's aflevert waar je u tegen zegt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ook de Britse rockgrootheden van de Rolling Stones wilden weleens weten wat die Muscle Shoals-sound nou zo bijzonder maakte. In december 1969 trokken ze daarom naar Alabama om twee nummers op te nemen: Brown Sugar en Wild Horses. Dat werden ook gelijk de twee succesvolste singles van hun plaat Sticky Fingers. Drummer Charlie Watts was zeer te spreken over de Muscle Shoals Sound Studio: "We gingen wel vaker ergens wat opnemen tijdens een tournee, maar Muscle Shoals was erg speciaal. Het is een fijne studio om in te werken, en je wilde er gewoon heen vanwege alle grootheden die er al gespeeld hebben."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Sweet Home Alabama
Wellicht lees je dit artikel en denk je steeds: The Swampers, The Swampers... ik ken die naam ergens van. Dat kan goed, want Lynyrd Skynyrd vereeuwigde de legendarische sessieband in hun nummer Sweet Home Alabama. "Now Muscle Shoals has got the Swampers / And they've been known to pick a song or two (Yes, they do)" Lynyrd Skynyrd nam het nummer niet op in Muscle Shoals, maar togen in 1977 alsnog naar het stadje om hun album Street Survivors op te nemen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
DeWolff
Muscle Shoals spreekt nog altijd tot de verbeelding bij bands en muzikanten. Nadat de deuren van de studio aan Jackson Highway in 1979 sloten, kregen The Black Keys dertig jaar later de kans om hun plaat Brothers op te nemen op de plek waar eerder al de Stones, Bob Dylan en Lynyrd Skynyrd spelden. En onze eigen rockiconen DeWolff reisden dit jaar nog af naar Alabama om in zowel de FAME Studios als de Muscle Shoals Studios hun tiende plaat op te nemen. "De piano van Leon Russell stond er zelfs nog, net als het Wurlitzer-keyboard dat te horen is op 'I Never Loved A Man' van Aretha Franklin."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ter (Plaat)se
Tijdens de Evergreen Week van de Jaren '70 duikt NPO Radio 5 in iconische muziekscenes van de jaren '70. Wat maakte Muscle Shoals zo'n rockmekka? Waarom veroverde de Volendamse palingsound de Nederlandse hitlijsten? En hoe leerde de hele wereld over de reggae en ska van Kingston, Jamaica?
Je leest er er alles over op NPORadio5.nl